עמוד הבית תחזית שבועית מצב הים מפלס הכנרת מזג אוויר בחרמון תחזית עולמית מכם גשם English
הפוך לדף הבית מחשבוני מזג אוויר תצפיות גשם    


שת"פ
Start
רוטר
 width=
תחזית מזג אוויר
כמויות גשם
מכ"ם גשם SAT24
מזג אוויר בעולם
תחזית באפליקציה
RSS מזג אוויר
תמונות לווין
מודלים מזג האוויר
מזג אוויר - גשם
שינויי אקלים
מכ"ם גשם
 width=
אקלים
תחזית חודשית
שינויי אקלים בישראל 2009-2024
שירותי מזג אוויר
שירותי מזג אוויר
אקלים - גשם מזג האוויר
גשם שלג
גשם, טמפרטורות
מזג אוויר גשם קיצוני
שלג גשם מזג אוויר
חיזוי שלג - גשם
מכם ברקים - גשם
שלג בירושלים
תפרוסת גשם
נזקי גשם, מזג אוויר
מדידת גשם
אתרי מכ"ם גשם
יוטיוב מזג אוויר
מכ"ם גשם גוגל
 width=
מזג אוויר באתר
מזג האוויר לאתרים

מזג אוויר בישראל
מזג האוויר בירושלים
מזג אוויר מכם גשם
מכ"ם גשם
מכם גשם
מזג אוויר
תחזית גשם
 
תצפיות מזג האוויר בישראל  • אתר החרמון  • בנטל  • צפת
 • ירושלים  • תל אביב  • ראשון לציון
 • באר שבע  • ים המלח  • אילת
מכם גשם
תחזית 12 יום
מזג אוויר  • אתר החרמון  • צפת  • נהריה  • חיפה  • טבריה
מזג אוויר  • ירושלים  • נתניה  • תל אביב  • מודיעין
מזג אוויר  • באר שבע  • מצפה רמון  • ים המלח  • אילת
אל ניניו,לה ניניה וישראל
17/11/2020 17:54:11
אל ניניו,לה ניניה וישראל
   
הדעות חלוקות לגבי המידה שבה ישראל מושפעת מאל ניניו, העלול לגרום לשיטפונות, ואחותו, ההפוכה ממנו, לה ניניה, המסוגלת לגרום לבצורת. מחקרים שנערכו בישראל אינם מספקים תשובות נחרצות.
ד"ר קולין פרייס מהחוג לגיאופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב ערך מחקר בשיתוף עם ד"ר לואי סטון ופרופ´ פנחס אלפרט, בו הוכח קשר סטטיסטי בין אל ניניו לבין כמות המשקעים בצפון, זרימת מי הירדן - אליו מתנקזים הגשמים היורדים בצפון הארץ - ומפלס הכנרת. ממחקרם עולה כי בשנות אל ניניו היו שלושת המדדים הללו גבוהים מהממוצע, ולעומת זאת, בשנות לה ניניה הם היו נמוכים יותר. הקשר נמצא החל באמצע שנות השבעים.
ד"ר פרייס משער שהדבר קשור להתחממות כדור הארץ. "הקשר שנמצא הוא מובהק, אך לא חזק", הוא אומר. "בחורף 1982-1983, שבו היה אפקט אל ניניו חזק מאוד, היו פחות משקעים, והחורף היה פחות סוער מאשר ב-1991-1992, הזכור כחורף קשה מאוד, שבו היה אפקט אל ניניו חזק פחות. בשנה שעברה נרשם אפקט אל ניניו חזק מאוד, והחורף בישראל לא היה גשום מאוד. היחס אינו אחד לאחד".
השערתו היא שאל ניניו משפיע על זרם הסילון, שנע בגובה 10-15 קילומטרים; על עוצמתו, על אורך הגל שלו ועל מיקום האפיקים והרכסים בו. היכן שיש אפיק יש בדרך כל מזג אוויר גשום, וכשיש רכס, מזג האוויר בדרך כלל יפה. "ההשערה המחקרית שלנו הייתה שבשנות אל ניניו זרם הסילון באזורנו ממוקם כ-100-200 קילומטרים דרומה לעומת שנים רגילות, וכך, משקעים שהיו אמורים לרדת בלבנון יורדים בגליל העליון, ומכאן העלייה במדדים שנבדקו. בשנות לה ניניה נע המיקום 100-200 קילומטרים צפונה, והמשקעים יורדים בלבנון", אומר ד"ר פרייס.
קשר נוסף נמצא במחקר שערך פרופ´ דן יקיר מהמחלקה למדעי הסביבה וחקר האנרגיה במכון ויצמן ב-1996, בשיתוף ד"ר שמחה לב ידון ופרופ´ אברהם זנגביל. הוא מצא קשר מתאמי חיובי ב-20 השנים האחרונות בין שנות אל ניניו, כמויות המשקעים באזור צרעה ליד ירושלים, וקצב גדילת עצים, על פי מדד עובי טבעות הגזעים של עצי אורן באזור. בשנות אל ניניו היו הטבעות רחבות יותר, עובדה המעידה על פעילות ערה יותר של העץ באותה שנה. "צרעה נמצא כאזור שמייצג מבחינת כמות המשקעים את הארץ, למעט דרום הנגב", מבהיר פרופ´ יקיר.
"מצאנו גם שבשנות אל ניניו היה שינוי בהרכב האיזוטופי של הגשם", הוא ממשיך, "וזה משקף שינוי במקור הגשם. הגשם בשנות אל ניניו נטה להגיע אלינו מדרום, מצפון אפריקה. מקור מי הגשמים הוא עדיין צפון אירופה והים התיכון, אך לאחר נתיב סיבובי מעל צפון אפריקה יכולה להתווסף לחות ממרכז אפריקה, ומכאן הגידול בכמות המשקעים בשנות אל ניניו".
ד"ר אילן סתר, מנהל תחום מחקר ופיתוח בשירות המטאורולוגי, סבור שגם אם קיימת השפעה של אל ניניו על ישראל, היא אינה מהימנה ככלי חיזוי. "בשנה שעברה אל ניניו היה החזק ביותר מאז שהחלו לצפות בו, ואנשים דאגו, כי כשהיה אל ניניו בחורף 1991-1992, היה אצלנו חורף קשה. התחזית שלנו אינה כוללת את תופעות אל ניניו ולה ניניה כפרדיקטורים (גורמים מנבאים), אלא מסתכמת על פרישת הלחצים והטמפרטורות בחודש אוקטובר בחצי הכדור הצפוני, המושפעים מתופעת אל ניניו בשנות אל ניניו. חזינו עונה ממוצעת, וצדקנו".
היות שתחזיות השירות המטאורולוגי אינן מתחשבות באל ניניו ובלה ניניה (אך השפיעו בוודאי על פרדיקטורים במשוואת החיזוי), לא הייתה לשירות סיבה לחזות שהחורף הנוכחי יהיה שחון מהרגיל, אף שזוהי שנת לה ניניה. גם אם החורף הנוכחי יתגלה כשחון, יש לזכור שב-40 אחוזים מעונות החורף ב-50 השנים האחרונות ירדו גשמים בכמות פחותה מהממוצע, רובם ללא "עזרת" לה ניניה. "אנחנו לא יודעים אם קיים קשר בין אל ניניו למזג האוויר בישראל. גילינו אומנם שמאמצע שנות השבעים היה מתאם חיובי בין אל ניניו לירידת משקעים גבוהה מהממוצע, ובין לה ניניה לכמות משקעים נמוכה מהממוצע, אך לפי שנות השבעים הייתה מגמה הפוכה", כך ד"ר סתר.
פרופ´ משה ענבר מאוניברסיטת חיפה, היועץ הגיאוגרפי של נשיונל ג´יאוגרפיק בעברית, סבור שאין ולא יתכן כל קשר בין אל ניניו לישראל. "הרבה מטאורולוגים אומרים שתיתכן השפעה עקיפה עלינו של תופעה שמקורה באוקיינוס השקט, דרך האוקיינוס האטלנטי, שקע איסלנד ואגן הים התיכון. אך את תנודת השקע מקפריסין, אם יגיע אלינו או לאנטוליה, קשה להסביר במנגנון גלובלי כה מורכב, כי אורך קו החוף של ישראל הוא רק כ-200 קילומטרים, ולא סביר שבכל אירוע אל ניניו ההשפעה מגיעה לאותו האזור בדיוק".
ד"ר חיים קותיאל מאוניברסיטת חיפה, שתחום התמחותו הוא אקלים, שותף לדעת פרופ´ ענבר, אם כי הוא פחות נחרץ. "בעקבות מחקרו של ד"ר פרייס ערכתי מחקר סטטיסטי, וגיליתי שאין קשר בין אל ניניו או לה ניניה לבין כמויות המשקעים שירדו בארץ באזור ירושלים. התגלה ששנים מסוימות שבהן היה אל ניניו היו גשומות מהממוצע, אחרות שחונות מהממוצע ואחרות ממוצעות, וכנ"ל לגבי שנות לה ניניה ושנים רגילות. גם כאן היו שנים גשומות או שחונות מהממוצע. אין קשר סטטיסטי בין התופעות".
ד"ר קותיאל מצביע על עדויות נוספות שמפריכות את הקשר בין אל ניניו לישראל. ביוון ובטורקיה, הנמצאות באותו אזור אקלימי כמונו, לא נרשמה כל השפעה של אל ניניו. ייתכן שבשנות אל ניניו יש תוספת לחות מאפריקה המשוונית, אבל לא די בכך כדי להשפיע על כמות המשקעים. בקיץ האחרון נרשמו טמפרטורות גבוהות ביותר של מי הים התיכון, והתחזית הייתה לפיכך סתיו גשום במיוחד. בפועל הסתיו היה קיצי , והחורך החל מאוחר".

לסיכום, שינוי התדירות של אל ניניו, חוסר האחידות של אירועיו ותופעות גיאוגרפיות שונות מקשים לגלות מה קשר - אם יש כזה - בין אל ניניו למזג האוויר הישראלי.
תמי ניניו
(מתוך "נשיונל ג´יאוגרפיק", מהדורה עברית, מארס 1999) 

קרדיט: אורי 84
 
מזג אוויר בישראל תחזית מזג אויר . מזג אויר מכם גשם, תחזית מזג האוויר בישראל.
 
מזג האוויר,מזג האויר,תחזית,תחזית מזג אויר,תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר,תחזית מזג האויר,תחזיות  

תגיות: תחזית מזג האוויר, מזג אויר,מזג אוויר,מזג האוויר,תחזית,תחזית מזג אוויר,תחזית מזג האוויר,אל ניניו,לה ניניה,תופעת טבע,חום,עלייה בטמפרטורה,מזג אוויר,מזג האוויר,תחזית,גשם,אל ניניו,לה ניניה,אל ניניו,מזג אויר,מזג אוויר קיצוני,מזג אוויר משוגע,מזג אוויר גשום,מזג אויר חם,מזג אויר יבש,שטפונות בישראל,מזג אויר,מזג אויר,שיטפונות בארץ,weather,תחזית ערוץ מזג האוויר בישראל.

 israelweather.co.il 

 

מזג אוויר בישראל

מכם גשם, תחזית מזג אוויר , מצב הים, תחזית גשם, מכם גשם , מזג אוויר . תחזית מזג האוויר 

מזג אוויר 

מצב הים , אוויר מכם , תחזית מכם , מכ"ם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם , מכם גשם

תחזית מזג אוויר מכם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם ,האוויר מכם גשם , האוויר מכ"ם גשם

מזג אוויר  , מכ"ם הגשם , מזג אויר , מכ"ם מזג אוויר, תחזית גשם, מזג אוויר , מזג האוויר  מזג אוויר מכ"ם, מזג האוויר , מזג אוויר , מזג אוויר' תחזית מזג אויר , תחזית מזג האוויר .  מזג אוויר בתל אביב, גשם. . מכם גשם , גשם ,  מזג אוויר  , מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר - מכם , גשם . תחזית מזג אוויר: מזג האוויר 

תחזית גשם -מזג אויר תחזית מזג האוויר מכם גשם  -  גשם

מזג אויר, תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, מזג אוויר -  גשם, תחזית ,מזג אוויר, מזג האוויר, תחזית מזג אוויר ,מזג האוויר,  תחזית מזג אוויר , תחזית מזג אוויר תחזיות ,תחזית מזג אוויר  תחזית מזג האוויר . תחזית מזג אוויר , מכם גשם . מכם מזג אוויר, מכם גשם , מזג אוויר ,מזג אוויר

תחזית גשם, מכ"ם מזג אוויר,  מכם גשם , מכם גשם ,מכ"ם  , מכם גשם- מכ"ם גשם- גשם - מכם גשם -מכ"ם הגשם , מזג אוויר ,מזג אוויר -מכ"ם גשם תחזית מזג אוויר . ,תחזית מזג האוויר - מזג האוויר  ,מזג האוויר : גשם ,

תחזית מזג האוויר · מזג האוויר . מכם גשם ,תחזית גשם, תחזית גשם , מכ"ם גשם 

   הוסף למועדפים קבע כאתר הבית תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות חיפוש מורחב מפת אתר צור קשר   

כל הזכויות שמורות 2024-2002 © אתר מזג האוויר בישראל בע"מ
שודרג ע"י קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים וישובים
האתר מיועד לדפדפן אינטרנט אקספלורר ,פירפוקס וכרום