עמוד הבית תחזית שבועית מצב הים מפלס הכנרת מזג אוויר בחרמון תחזית עולמית מכם גשם English
הפוך לדף הבית מחשבוני מזג אוויר תצפיות גשם    


שת"פ
Start
רוטר
 width=
תחזית מזג אוויר
כמויות גשם
מכ"ם גשם SAT24
מזג אוויר בעולם
תחזית באפליקציה
RSS מזג אוויר
תמונות לווין
מודלים מזג האוויר
מזג אוויר - גשם
שינויי אקלים
מכ"ם גשם
 width=
אקלים
תחזית חודשית
שינויי אקלים בישראל 2009-2024
שירותי מזג אוויר
שירותי מזג אוויר
אקלים - גשם מזג האוויר
גשם שלג
גשם, טמפרטורות
מזג אוויר גשם קיצוני
שלג גשם מזג אוויר
חיזוי שלג - גשם
מכם ברקים - גשם
שלג בירושלים
תפרוסת גשם
נזקי גשם, מזג אוויר
מדידת גשם
אתרי מכ"ם גשם
יוטיוב מזג אוויר
מכ"ם גשם גוגל
 width=
מזג אוויר באתר
מזג האוויר לאתרים

מזג אוויר בישראל
מזג האוויר בירושלים
מזג אוויר מכם גשם
מכ"ם גשם
מכם גשם
מזג אוויר
תחזית גשם
 
תצפיות מזג האוויר בישראל  • אתר החרמון  • בנטל  • צפת
 • ירושלים  • תל אביב  • ראשון לציון
 • באר שבע  • ים המלח  • אילת
מכם גשם
תחזית 12 יום
מזג אוויר  • אתר החרמון  • צפת  • נהריה  • חיפה  • טבריה
מזג אוויר  • ירושלים  • נתניה  • תל אביב  • מודיעין
מזג אוויר  • באר שבע  • מצפה רמון  • ים המלח  • אילת
השפעות של ההתחממות הגלובלית על עולם החי והצומח.
27/08/2017 10:17:03

השפעות של ההתחממות הגלובלית על עולם החי והצומח.

שינויי האקלים בעולם המתרחשים במאה השנים האחרונות ובאופן מואץ בשני העשורים האחרונים גורמים לשינויים דרמטיים על החי והצומח ברחבי העולם. מחקרים בנושא הולכים ומתרבים, ומראים כיצד השינויים הקטנים כביכול בטמפרטורות - מתחילים להשפיע בגדול. ההשפעה הדרמטית ביותר היא הכחדה של יצורים רבים, בעצם אנו בשלב הכחדה הגדול ביותר מאז הכחדת הדינוזאורים לפני 66 מיליון שנים. ההשפעות הנוספות הן בין היתר על מסלולי הנדידה של הציפורים ובעלי חיים נוספים. התחממות מי הים בכל העולם עשויה לפגוע בצבי ים. שינוים אילו של דפוסי נדידה של ציפורים ודגים שונים כבר היום נצפים ע"י החוקרים והיא כנראה תגובה להתחממות שכבר התרחשה עד כה. לדעת החוקרים כיוון שהציפורים ניידות אזי הם מסתגלות מהר יותר לשינויים באופן שהם נודדים צפונה יותר לעבר הקטבים. התפשטות מדבר סהרה צפונה עשוי להביא לכך שהציפורים לא יגיעו כלל מדרום לים התיכון. בעלי חיים אחרים שפחות ניידים כגון דובי הקוטב עשויים להגיע למצב של היכחדות. בית הגידול שלהם הוא הקרחונים בקטבים, כאשר אילו ימסו כתוצאה מעליית הטמפרטורות בית הגידול יעלם ועמו גם דובי הקוטב.

שינויים עדינים בטמפרטורות הים / האוקיינוסים עשויים להיות להם השפעות דרמטיות על אורגניזמים של פלנקטון אשר מהווים את הבסיס לשרשרת המזון בים. 

מדוע הדגים הולכים ונעשים קטנים?

מזה זמן דייגים - ואחר כך הדבר אומת במחקר - שמו ליבם לכך, שדגי הים הצפוני נעשים קטנים יותר ממה שהם היו בעבר. סול, הרינג, חמורי-ים ועוד - כולם קטנים יותר בממוצע ממה שהיה לפני ארבעים שנה, וגם הגודל המכסימלי שלהם - קטן יותר.
חוקרים שיערו כי הדבר קשור להתחממות של מי הים - לא היה שינוי נצפה אחר בסביבה - אבל הם לא הבינו איך הדבר משפיע על גודל הדג. השבוע התפרסם מחקר שנותן את ההסבר לכך. דגים הם בעלי 'דם קר'; כלומר, בעלי חיים שאינם
המסוגלים לווסת את טמפרטורת גופם באופן עצמאי.  (יש דגים שיכולים אבל במידה מוגבלת מאוד) משמעות הדבר היא, טמפרטורת הגוף שלהם נקבעת במידה רבה על ידי הסביבה; ולכן כאשר טמפרטורת המים עולה - כך עולה גם חום גופם של הדגים.
גידול בחום הגוף של הדג מוביל לגידול בקצב חילוף החומרים שלו, וגידול זה מצריך תוספת חמצן. לכן, היום, כאשר הדג גדל בעת תהליך התבגרותו - הוא צריך תוספת חמצן פעמיים: פעם אחת בגלל הגידול במסת הגוף, ופעם שניה, בהשוואה לעומת העבר, בגלל הגידול בקצב חילוף החומרים שלו.

לכאורה היינו מצפים, שהדג פשוט ינשום יותר חמצן, להתאים אותו לצורכי הגוף הגדל בסביבתו, אך מסתבר שיש מגבלה לכמות החמצן שהדג מסוגל לנשום; זאת מהסיבה הבאה

את החמצן שלהם הדגים מקבלים מחמצן המומס במים באמצעות הזימים; וכאן לב העניין: הזימים ביחס למים הם דו-ממדיים (אורך ורוחב), אך הדג עצמו הוא כמובן תלת ממדי (אורך רוחב ועומק) - ולכן עם הגידול בגודל הדג קצב קבלת החמצן לגוף  לא מדביק את הצורך של הדג המתבגר: הדג גדל תלת ממדית, כמובן, ויכולת קבלת החמצן גדלה (בשל הגידול בגודל הזימים) רק באופן דו-ממדי. כפועל יוצא, בשל התחממות מי הים - לא מגיע מספיק חמצן לגוף על מנת להמשיך לגדול לגודל שהדג היה יכול לגדול אליו, במים קרירים יותר. 'הפיצוי' הוא בעצירת הגידול בשלב מסוים - כי הרי על טמפרטורת הגוף וקצב חילוף החומרים הדג לא יכול להשפיע - והדגים המבוגרים היום הם קטנים יותר בהשוואה לעבר. הנה המחשה בתרשים -

החוקרים המשיכו וחישבו מה צפוי להתרחש עם המשך תהליך התחממות כדור הארץ, ומצאו כי בקצב הצפוי הנוכחי, עד אמצע המאה, גודל הדגים עתיד לקטון עוד יותר: עד כדי 30% מגודלם לפני 40 שנה. בהחלט השפעה ניכרת לעין, שיש לה השלכה גם על תזונת האדם, ומחירי דגי הטונה, למשל.

התחממות מי הים התיכון ומי הים האדום הביאו שינויים דרמטיים גם באזורנו. עליית הטמפרטורה בים התיכון הביאה לירידה משמעותית במספר הדגים ומאידך לעלייה משמעותית של המדוזות. בים האדום העלייה בטמפרטורות פוגעת הן במספר הדגים והן בשוניות האלמוגים.

התחממות כדור הארץ, תזונת הדובים והשלכות רוחב

כידוע, דובים הם בעלי חיים הנוהגים להעביר את החורף בשינה; תרדמת חורף. על כן, בעונת הקיץ בה הם פעילים - הם צורכים כמויות גדולות של מזון, שיספיק להם גם בעת שנת החורף. אחד ממקורות המזון החביבים והמועילים לדובים הם דגים; וכאן התמזל מזלם של הדובים החיים באי קודיאק (Kodiak Island) שליד אלסקה - בקיץ (אוגוסט), בעת עונת הרבייה של דגי הסלמון, הנהרות שם מתמלאים בסלמון, והדובים יכולים לצוד אותם ללא כל קושי. כך אכן התרחש מידי שנה זה שנים רבות: בהגיע עונת הרביה של הסלמון הוא שחה בנהרות, והדובים היו יורדים מהגבעות, וממלאים כרסם בדגים. כה רבה הייתה כמות הדגה שם, עד שהדובים היו מפונקים - ולא אכלו את הדג במלואו, אלא רק את חלקיו הטעימים והמזינים יותר. חוקרי שטח דיווחו, כי לאחר בוא הדובים - המקום היה נראה כמו שדה קטל של ממש, כאשר מאות גופות של דגים היו מוטלות במקום... גופות מהם ניזנו אוכלי נבלות אחרים.

והנה, בשנת 2014, בהגיע עונת הרביה של הסלמון - הדובים לא נראו בשטח. מה קרה? למה הדובים לא הגיעו לסעודה השנתית? מתברר, שבשל התחממות כדור הארץ צמח הסמבוק (elderberry) שבדרך כלל פרח בסוף אוגוסט או תחילת ספטמבר - הקדים את פריחתו, והדובים העדיפו לאכול את גרגיריו, למעלה בגבעות, ולכן לא ירדו לנהרות. גם התברר שהדובים נהגו בחכמה בהעדפה זו שלהם: הערך התזונתי של גרגרי הסמבוק קרוב יותר לערך התזונתי האופטימלי לדובים, לעומת זה של הדגים. אכן, בעבר יכלו הדובים להנות משני העולמות - קודם דגים ואחר כך גרגרים, אך כעת הטבע הציב להם ברירה או זה או זה - והם 'בחרו' בחוכמה, מבחינתם.

אך בחירה זו של הדובים צפויה להיות בעלת השלכות רוחב על כל האקולוגיה של הסביבה: כפי שציינתי לעיל, הדובים היו נוהגים להשאיר את שאריות הדגים שאכלו מוטלות על החוף - ומהם ניזנו שלל אוכלי נבלות בסביבה. ציפורים שונות, סמורים, ועוד - אפילו סתם על דרך של זיבול הקרקע לטובת הצמחיה שבמקום. אלה צפויים לחוות מחסור מתמשך במזון - וההשפעה השלילית ארוכות הטווח על מחסור זה היא כמעט לא נמנעת.
וכך עליה קלה בטמפרטורות שגרמה להקדמה קלה - שבועות מספר - בפריחת בצמח גריגרי אחד, עלולה להפר את השיווי המשקל האקולוגי של האי כולו.

בעיה נוספת הניצבת בפני החי והצומח בים הוא עליית פני הים. עלייה בגובה פני הים עשוי להרוס אתרי קינון של צבי ים הממוקמים על קו החוף. כמעט שליש מהחופים המשתמשים את הצבים באיים הקריביים יאבדו ויוצפו עם העלייה הצפויה בגובה פני הים הצפויה במהלך המאה הקרובה יתרחשו. ים חם משמעותו עבור מספר מיני צבים עשוי להוביל לכך שכול הצבים יהיו נקביים. התוצאה ברורה הכחדה של אותם מיני צבים עם עליית טמפרטורת הים.

שינויי אקלים תמיד התרחשו בכדור הארץ והטבע ידע להסתגל אליהם, הבעיה כיום היא שהשינויים מהירים מידי וחלק ממיני בעלי החיים לא יצליח להסתגל לשינויים כה מהירים.

שנת 2017 – המשך אירועי מזג אוויר קיצוניים

לפניכם סקירה קצרה ולא מלאה למספר אירועי מזג אוויר קיצוניים שאירעו השנה בהמשך ישיר לשינויי האקלים בעולם.

גל שריפות באירופה- השנה סבלו בהרבה אזורים באירופה מגל שריפות חריג. שריפות אירעו גם בגרינלנד.

סופה טרופית עזה פגעה בהונג קונג וגרמה נזקים אדירים, בשעות אילו פוגע ההוריקן החזק ביותר בעשור האחרון בטקסס.

טמפרטורות גבוהות מהרגיל בכל העולם, באירופה מדובר בקיץ החם ביותר מתחילת המדידות. אחת התוצאות של גל החום הממושך הוא המסה מואצת של קרחונים בהרי האלפים. המסה משמעותית זו הביאה לגלוי עשרות גופות של נעדרים שנעלמו בהרי האלפים.

מעניין האם בני האדם , עוד מין על פני כדור הארץ, יסתגל לשינויי האקלים המהירים הללו.

עדכון ריכוז גזי חממה באטמוספירה , 27.8.17

  PPMממוצע ביולי 2017 נרשם ריכוז גזי חממה של דו תחמוצת הפחמן בשיעור של 407.07

PPMבממוצע ביולי 2016 נרשם ריכוז גזי חממה של דו תחמוצת הפחמן בשיעור של 404.39

PPMקצב גידול שנתי: 2.68

מסקנות:

 PPMהמשמעות היא שהסכנה לחצות את סף 2 מעלות צפוי לקראת שנת 2033 כאשר ריכוז גזי החממה יגיע ל-450

הכתבה הוכנה על ידי : " ירושלמי ציוני" – פורום רוטר, בועז דיין

אפליקציית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר מכם גשם, מכ"ם גשם, תחזית מזג האוויר בישראל


 

מזג אוויר בישראל

מכם גשם, תחזית מזג אוויר , מצב הים, תחזית גשם, מכם גשם , מזג אוויר . תחזית מזג האוויר 

מזג אוויר 

מצב הים , אוויר מכם , תחזית מכם , מכ"ם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם , מכם גשם

תחזית מזג אוויר מכם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם ,האוויר מכם גשם , האוויר מכ"ם גשם

מזג אוויר  , מכ"ם הגשם , מזג אויר , מכ"ם מזג אוויר, תחזית גשם, מזג אוויר , מזג האוויר  מזג אוויר מכ"ם, מזג האוויר , מזג אוויר , מזג אוויר' תחזית מזג אויר , תחזית מזג האוויר .  מזג אוויר בתל אביב, גשם. . מכם גשם , גשם ,  מזג אוויר  , מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר - מכם , גשם . תחזית מזג אוויר: מזג האוויר 

תחזית גשם -מזג אויר תחזית מזג האוויר מכם גשם  -  גשם

מזג אויר, תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, מזג אוויר -  גשם, תחזית ,מזג אוויר, מזג האוויר, תחזית מזג אוויר ,מזג האוויר,  תחזית מזג אוויר , תחזית מזג אוויר תחזיות ,תחזית מזג אוויר  תחזית מזג האוויר . תחזית מזג אוויר , מכם גשם . מכם מזג אוויר, מכם גשם , מזג אוויר ,מזג אוויר

תחזית גשם, מכ"ם מזג אוויר,  מכם גשם , מכם גשם ,מכ"ם  , מכם גשם- מכ"ם גשם- גשם - מכם גשם -מכ"ם הגשם , מזג אוויר ,מזג אוויר -מכ"ם גשם תחזית מזג אוויר . ,תחזית מזג האוויר - מזג האוויר  ,מזג האוויר : גשם ,

תחזית מזג האוויר · מזג האוויר . מכם גשם ,תחזית גשם, תחזית גשם , מכ"ם גשם 

   הוסף למועדפים קבע כאתר הבית תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות חיפוש מורחב מפת אתר צור קשר   

כל הזכויות שמורות 2024-2002 © אתר מזג האוויר בישראל בע"מ
שודרג ע"י קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים וישובים
האתר מיועד לדפדפן אינטרנט אקספלורר ,פירפוקס וכרום