עמוד הבית תחזית שבועית מצב הים מפלס הכנרת מזג אוויר בחרמון תחזית עולמית מכם גשם English
הפוך לדף הבית מחשבוני מזג אוויר תצפיות גשם    


שת"פ
Start
רוטר
 width=
תחזית מזג אוויר
כמויות גשם
מכ"ם גשם SAT24
מזג אוויר בעולם
תחזית באפליקציה
RSS מזג אוויר
תמונות לווין
מודלים מזג האוויר
מזג אוויר - גשם
שינויי אקלים
מכ"ם גשם
 width=
אקלים
תחזית חודשית
שינויי אקלים בישראל 2009-2024
שירותי מזג אוויר
שירותי מזג אוויר
אקלים - גשם מזג האוויר
גשם שלג
גשם, טמפרטורות
מזג אוויר גשם קיצוני
שלג גשם מזג אוויר
חיזוי שלג - גשם
מכם ברקים - גשם
שלג בירושלים
תפרוסת גשם
נזקי גשם, מזג אוויר
מדידת גשם
אתרי מכ"ם גשם
יוטיוב מזג אוויר
מכ"ם גשם גוגל
 width=
מזג אוויר באתר
מזג האוויר לאתרים

מזג אוויר בישראל
מזג האוויר בירושלים
מזג אוויר מכם גשם
מכ"ם גשם
מכם גשם
מזג אוויר
תחזית גשם
 
תצפיות מזג האוויר בישראל  • אתר החרמון  • בנטל  • צפת
 • ירושלים  • תל אביב  • ראשון לציון
 • באר שבע  • ים המלח  • אילת
מכם גשם
תחזית 12 יום
מזג אוויר  • אתר החרמון  • צפת  • כרמיאל  • נהריה  • חיפה  • טבריה
מזג אוויר  • ירושלים  • נתניה  • תל אביב  • מודיעין
מזג אוויר  • באר שבע  • מצפה רמון  • ים המלח  • אילת
שינויי אקלים יגבירו את תנועת סופות הגשם לעבר הקטבים וישראל תתייבש
28/11/2017 11:01:58

שינויי אקלים יגבירו את תנועת סופות הגשם לעבר הקטבים וישראל תתייבש

מחקר חדש של מדעני מכון ויצמן הצליח לפענח את המנגנונים שגורמים למערכות הגשם לנוע צפונה ודרומה לעבר הקטבים. התוצאה היא תזוזת אזורי האקלים צפונה בחצי הכדור הצפוני ודרומה בחצי הכדור הדרומי.

ישראל הממוקמת בין קווי הרוחב 29 (אילת) ל-33 ( קריית שמונה) רגישה ביותר לתנועת אזורי האקלים. תזוזת אזורי האקלים צפונה משמעותה עלייה של קו המדבר צפונה לעבר מרכז ישראל. מגמת ההתייבשות וההתחממות בישראל ניצפת בעיקר משנת 2000 ועד היום.

במחקר האחרון נמצא כי סופות הגשם הנעות בדרך כלל ממערב למזרח יש להם נטייה לנוע לכיוון צפון בחצי הכדור הצפוני ודרומה בחצי הכדור הדרומי. לכן סופה הנוצרת בים בסמוך לחוף של אמריקה בקו רוחב 40 תגיע לאירופה באזור קו רוחב 50. כדי להסביר את הנטייה של הסופות לעבר הקטבים נבנו מודלים מתמטיים מורכבים. כאשר הוכנסו למודלים אילו תנאים של התחממות האקלים נמצא כי  הזרמים המסיטים את סופות הגשם צפונה מתחזקות. כיוון שמערכות הגשם ( השקעים) נעים נגד כיוון השעון ממזרח לעין השקע יש אוויר הנע צפונה שהוא חם ולח יותר דבר שגורם למשיכה צפונה של השקעים.

על פי המודלים שפותחו עולה כי התחממות כדור הארץ ב-4 מעלות בממוצע ( על פי תחזיות האקלים עשוי כדור הארץ להתחמם ב-4 מעלות עד שנת 2100 ) הדינמיקה של סופות הגשם תביא לכך שהן יוסטו כ-2 מעלות צפונה בחצי הכדור הצפוני ודרומה בחצי הכדור הדרומי. עד כאן סיכום המחקר, המשך הכתבה הסברים מאת בועז דיין .

השפעת שינויי האקלים בישראל על פי המחקר:

בחלק הזה אנסה להסביר בצורה פשוטה כיצד השינוי בתנועת מערכות הגשם עם ההתחממות העולמית עשוי להשפיע עלינו בישראל:

מיקום ישראל בין קווי רוחב 29 ל-33 צפון ( כלומר 4 מעלות). כאשר אזור בעל אקלים מדברי נחשב מבאר שבע דרומה. ואקלים ים תיכוני נחשב מבאר שבע צפונה עד קריית שמונה. ממוצעי הגשם / טמפרטורה מתייחסים לשנים 1981-2000.

אתייחס למספר תחנות מדידה רשמיות של השירות המטאורולוגי הישראלי מצפון ישראל לדרומה. התחנות הן:

הר כנען (צפת) , חיפה, תל אביב, ירושלים, באר שבע, אילת, אילון, כפר בלום, מסדה, סדום, כפר יהושע, בית דגן, נגבה

ממוצעי הגשם השנתיים בין השנים 1981-2000 בכל אחת מהתחנות:

נחלק את האזורים ל-4 רצועות אקלימיות ממערב למזרח כאשר התחנה הראשונה היא הצפונית ביותר:

 

מישור החוף : חיפה 538.4 מ"מ גשם, תל אביב 530.3 מ"מ גשם ,

מרגלות ההרים המערביים: אילון 800.2 מ"מ גשם ,כפר יהושע 540 מ"מ גשם, בית דגן 550.5 מ"מ גשם, נגבה 514.5 מ"מ גשם, באר שבע 204.1 מ"מ גשם

גב ההר: הר כנען (צפת) , 682 מ"מ גשם, ירושלים 554.1 מ"מ גשם, מצפה רמון 76.7 מ"מ גשם

מזרח הארץ: כפר בלום 509.4 מ"מ גשם, מסדה 389.1 מ"מ גשם, סדום 41.9 מ"מ גשם, אילת 28.7 מ"מ גשם.

 

טבלת מרחקים אווירי בק"מ:

מישור החוף: חיפה לת"א – 110 ק"מ

מרגלות ההרים המערבים: אילון – כפר יהושע 25 ק"מ אווירי, כפר יהושע – בית דגן 46 ק"מ אווירי, בית דגן- נגבה 26 ק"מ אווירי, נגבה –באר שבע 30 ק"מ אווירי

גב ההר: הר כנען ( צפת) –ירושלים 84 ק"מ אווירי, ירושלים מצפה רמון 82 ק"מ אווירי.

מזרח הארץ: כפר בלום, מסדה 36 ק"מ אווירי. מסדה – סדום 103 ק"מ אווירי. סדום – אילת  115 ק"מ. קריית שמונה –אילת 254 ק"מ אווירי.

המרה מעלות אורך לק"מ

בין קריית שמונה לאילת יש 4 מעלות רוחב = 400 ק"מ אווירי.

כל 1 מעלה קו רוחב = 111 ק"מ.

2 מעלות קו רוחב =222 ק"מ

המרה בין התחממות כדור הארץ להסטה בק"מ של מרכזי השקעים

התחממות של 4 מעלות בטמפרטורה הגלובלית = 2 מעלות קו רוחב =222 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 1 מעלה בטמפרטורה הגלובלית =0.5 מעלה קו רוחב = 55 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 1.5 מעלות בטמפרטורה הגלובלית=0.75 מעלה קו רוחב = 83 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 2 מעלות בטמפרטורה הגלובלית = 1 מעלה קו רוחב = 111 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 2.5 מעלות בטמפרטורה הגלובלית =1.25 מעלה קו רוחב = 139 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 3 מעלות בטמפרטורה הגלובלית = 1.5 מעלה קו רוחב = 166 ק"מ הצפנה של קו המדבר

התחממות של 3.5 מעלות בטמפרטורה הגלובלית = 1.75 מעלה קו אורך =194 ק"מ הצפנה של קו המדבר

                                                                                                                                                                                                                                          התחממות ההתחממות הגלובלית היום עומדת על 1 מעלה

תנועת המדבר צפונה משתנה בכל חלק של ישראל באופן שונה. ככל שנעים מזרחה קצב התפשטות האקלים המדברי מהיר יותר. לפניכם הסברים ופירוט קצב ההתקדמות של המדבר על פי ארבעת האזורים שנבחרו: מישור החוף, מרגלות ההרים המערביים, גב ההר, מזרח הארץ.

מישור החוף

כמויות הגשמים העיקריות ברצועת החוף מתקבלות בתחילת עונת הגשמים בעקבות הים החם ומעבר אפיקי רום קרים ראשוניים בעונת החורף. על פי התחזיות ארוכות הטווח אזורנו צפוי להתחמם וכך גם טמפרטורת המים עשויה לשבור שיאי חום. בהתאם לכך כמויות הגשמים במישור החוף לא צפויות להשתנות גם בעשרות השנים הקרובות. תיתכן הגדלה של כמות הגשמים בתחילת עונת החורף והפחתה של הכמויות במהלך החורף.

מרגלות ההרים המערביים:

כמויות הגשמים העיקריות באזור זה מתקבלות אף הם בתחילת עונת הגשמים בהשפעת הים החם אם כי בצורה פחות מובהקת מקו החוף. להערכתי באזור זה יורגש שינוי אקלימי איטי יחסית בכל הקשור להפחתה בכמויות הגשמים. קצב השינוי יהיה כשליש מהצפי במחקר בעקבות תנועת השקעים צפונה וזאת שוב בגלל הקרבה היחסית לים התיכון שעשוי להיות חם יותר בשנים הבאות. התחממות של 1 מעלה עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-18 ק"מ צפונה. התחממות של 1.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-28 ק"מ צפונה. התחממות של 2 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-37 ק"מ צפונה. התחממות של 2.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב -46 ק"מ צפונה. התחממות של 3 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-55 ק"מ צפונה. התחממות של 3.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 65 ק"מ צפונה. התחממות של 4 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 74 ק"מ צפונה.

גב ההר

כמויות הגשמים העיקריות באזור זה מתקבלות במרכז ובסוף העונה עם התעמקות אזורי הלחץ הנמוך מעל אזורנו. על פי המחקר צפויים אזורי הלחץ בקרקע לנדוד צפונה בעקבות ההתחממות הגלובלית המואצת. כמו כן השפעת הים החם באזור זה אינה משמעותית. המשמעות היא קבלת זרימות דרום מערביות יבשות יותר בפנים הארץ והפחתה ניכרת בכמויות המשקעים. להערכתי תנועת קו המדבר באזורים אילו צפויה להיות בקצב של שני שליש מהצפי של המחקר. התחממות של 1 מעלה עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 36 ק"מ צפונה. התחממות של 1.5 מעלה עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-55 ק"מ צפונה. התחממות של 2 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 74 ק"מ צפונה. התחממות של 2.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 93 ק"מ צפונה. התחממות של 3 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 111 ק"מ צפונה. התחממות של 3.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-129 ק"מ צפונה. התחממות של 4 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-148 ק"מ צפונה.

מרגלות ההר המזרחיים

כמויות הגשמים באזור זה פחות מושפעות באזור האקלים הים תיכוני. גשמים עשויים לרדת בעונות המעבר כתוצאה מאפיק מים סוף בקרקע בשילוב עם אפיקי רום בשכבות הגבוהות. על פי המחקר תנועת הלחצים בקרקע עשויה להצפין, המשמעות היא חדירה רדודה יותר של אפיקי רום קרים מאוד לאזורנו בממוצע. התוצאה היא התקדמות קו המדבר בצורה מקסימלית כפי שנאמר במחקר. התחממות של 1 מעלה עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-55 ק"מ צפונה. התחממות של 1.5 מעלות עשויה להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-83 ק"מ צפונה. התחממות של 2 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב-111 ק"מ. התחממות של 2.5 ק"מ עשוי להזיז את קו המדבר ב- 139 ק"מ. התחממות של 3 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 166 ק"מ. התחממות של 3.5 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 194 ק"מ. התחממות של 4 מעלות עשוי להזיז את קו המדבר ברצועה זו ב- 222 ק"מ.

מחקר חדש שהוצג לאחרונה צופה כי בקצב פליטת גזי החממה היום אנו עשויים להתחמם עד שנת 2100 ב-3.4 מעלות בממוצע גלובלי. משמעות הדבר שקו המדבר בישראל ינוע צפונה " על בסיס" התחממות של 3.5 מעלות. יש לציין שהתחממות גלובלית של 3.5 מעלות משמעותה עלייה של כ- 6-7 מעלות בישראל ביחס לממוצע לשנים 1981-2000. כלומר לא רק שכמויות הגשם יפחתו בצורה משמעותית גם האידוי יגבר מאוד וישראל תיכנס לאזור צחיח לחלוטין מצפונה ועד דרומה. המשמעויות הן קטסטרופליות.

המצב כיום בישראל

ישראל עוברת ב-10 השנים האחרונות שינוי אקלימי מהיר, כמויות הגשמים בצפון מזרח הארץ ( רמת הגולן, הר חרמון) ירדו ב-20% ביחס לשנים 1981-2000. ההתייבשות המהירה הוסברה במאמר זה. הבעיה היא שאזור הגליל והגולן מהווה את האזור העיקרי למקורות המים של ישראל והירידה שהחלה בעשור האחרון צפויה להתעצם בשנים הקרובות. על פי נתוני שירותי החיזוי בארה"ב בעשור האחרון התחממות כדור הארץ נעה בין 0.8 מעלה ל-1.1 מעלה. כלומר כבר היום אנו עומדים ברף התחתון של השינוי האקלימי שהוצג במאמר זה. כאשר אנו בודקים מה פשר ההתייבשות בצפון מזרח ישראל נוכל לדמיין כי הר החרמון וצפון הגולן " נעו" 55 ק"מ דרומה במהלך 20 השנים האחרונות ומכאן הירידה בכמויות המשקעים. ירידה תלולה יחסית בכמויות המשקעים חלו גם בהרי המרכז "שזז" דרומה 36 ק"מ. כבר היום יש מחסור חמור במשקעים באזורי הרי המרכז שעשויים תוך שנים אחדות לפגוע קשות ביערות הקיימים באזורים אילו שילכו ויתייבשו. אחת מתופעות הלוואי יהיו שריפות ענק ביערות הרי המרכז שתוך כ-20 שנים יתפשטו גם ליערות הגליל.

התחזית לשנים הבאות:

ירידה תלולה בכמויות המשקעים בארץ תימשך בעיקר בפנים הארץ/ בצפון מזרח ישראל. החורף יתקצר ויחל מחודש דצמבר עד אמצע פברואר. מערכות הגשם יהיו " ללא רוח" למעט סופות קיצוניות שעשויות לפגוע את אזורנו מעט לעט. הקיץ יתארך וייעשה חם עוד יותר. חודש ספטמבר ואוקטובר יעשו " קייציים" . בחודש אוקטובר עשוי להיות חם ויבש והביל לאורך מישור החוף. חודש נובמבר ייעשה סתווי.

מזג אויר , מזג האוויר מכ"ם גשם, ,מזג אוויר בישראל, מכם גשם,   מזג אוויר , תחזית גשם , מכם


 

מזג אוויר בישראל

מכם גשם, תחזית מזג אוויר , מצב הים, תחזית גשם, מכם גשם , מזג אוויר . תחזית מזג האוויר 

מזג אוויר 

מצב הים , אוויר מכם , תחזית מכם , מכ"ם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם , מכם גשם

תחזית מזג אוויר מכם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם ,האוויר מכם גשם , האוויר מכ"ם גשם

מזג אוויר  , מכ"ם הגשם , מזג אויר , מכ"ם מזג אוויר, תחזית גשם, מזג אוויר , מזג האוויר  מזג אוויר מכ"ם, מזג האוויר , מזג אוויר , מזג אוויר' תחזית מזג אויר , תחזית מזג האוויר .  מזג אוויר בתל אביב, גשם. . מכם גשם , גשם ,  מזג אוויר  , מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר - מכם , גשם . תחזית מזג אוויר: מזג האוויר 

תחזית גשם -מזג אויר תחזית מזג האוויר מכם גשם  -  גשם

מזג אויר, תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, מזג אוויר -  גשם, תחזית ,מזג אוויר, מזג האוויר, תחזית מזג אוויר ,מזג האוויר,  תחזית מזג אוויר , תחזית מזג אוויר תחזיות ,תחזית מזג אוויר  תחזית מזג האוויר . תחזית מזג אוויר , מכם גשם . מכם מזג אוויר, מכם גשם , מזג אוויר ,מזג אוויר

תחזית גשם, מכ"ם מזג אוויר,  מכם גשם , מכם גשם ,מכ"ם  , מכם גשם- מכ"ם גשם- גשם - מכם גשם -מכ"ם הגשם , מזג אוויר ,מזג אוויר -מכ"ם גשם תחזית מזג אוויר . ,תחזית מזג האוויר - מזג האוויר  ,מזג האוויר : גשם ,

תחזית מזג האוויר · מזג האוויר . מכם גשם ,תחזית גשם, תחזית גשם , מכ"ם גשם 

   הוסף למועדפים קבע כאתר הבית תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות חיפוש מורחב מפת אתר צור קשר   

כל הזכויות שמורות 2024-2002 © אתר מזג האוויר בישראל בע"מ
שודרג ע"י קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים וישובים
האתר מיועד לדפדפן אינטרנט אקספלורר ,פירפוקס וכרום