עמוד הבית תחזית שבועית מצב הים מפלס הכנרת מזג אוויר בחרמון תחזית עולמית מכם גשם English
הפוך לדף הבית מחשבוני מזג אוויר תצפיות גשם    


שת"פ
Start
רוטר
 width=
תחזית מזג אוויר
כמויות גשם
מכ"ם גשם SAT24
מזג אוויר בעולם
תחזית באפליקציה
RSS מזג אוויר
תמונות לווין
מודלים מזג האוויר
מזג אוויר - גשם
שינויי אקלים
מכ"ם גשם
 width=
אקלים
תחזית חודשית
שינויי אקלים בישראל 2009-2024
שירותי מזג אוויר
שירותי מזג אוויר
אקלים - גשם מזג האוויר
גשם שלג
גשם, טמפרטורות
מזג אוויר גשם קיצוני
שלג גשם מזג אוויר
חיזוי שלג - גשם
מכם ברקים - גשם
שלג בירושלים
תפרוסת גשם
נזקי גשם, מזג אוויר
מדידת גשם
אתרי מכ"ם גשם
יוטיוב מזג אוויר
מכ"ם גשם גוגל
 width=
מזג אוויר באתר
מזג האוויר לאתרים

מזג אוויר בישראל
מזג האוויר בירושלים
מזג אוויר מכם גשם
מכ"ם גשם
מכם גשם
מזג אוויר
תחזית גשם
 
תצפיות מזג האוויר בישראל  • אתר החרמון  • בנטל  • צפת
 • ירושלים  • תל אביב  • ראשון לציון
 • באר שבע  • ים המלח  • אילת
מכם גשם
תחזית 12 יום
מזג אוויר  • אתר החרמון  • צפת  • נהריה  • חיפה  • טבריה
מזג אוויר  • ירושלים  • נתניה  • תל אביב  • מודיעין
מזג אוויר  • באר שבע  • מצפה רמון  • ים המלח  • אילת
שינויי אקלים קטסטרופליים במזרח התיכון
04/06/2018 09:58:03

שינויי אקלים קטסטרופליים במזרח התיכון

שינויי האקלים כבר כאן והם מהירים , חדים וקטסטרופליים. קצב השינויים מטורף ולא נותן זמן להיערך. התוצאה אסון טבע בקנה מידה עולמי. המזרח התיכון מתייבש במהירות, נהרות החידקל והפרת בעירק מתייבשים כמעט לחלוטין בעקבות בצורת ממושכת בעשור האחרון שלא רואים את סופה.

תוך מספר שנים קצר מאוד נחווה בעולם זעזוע אדיר. כמות " פליטי האקלים" כתוצאה משינויי האקלים יוכפל ואפילו ישולש וזאת אודות להגירה אדירה שצפויה להיות מכל מזרח הים התיכון צפונה/ מערבה לעבר אירופה. באם בעשור האחרון עיקר ההגירה הייתה מאפריקה צפונה לעבר אירופה, הסחף רק יתגבר ובמספר מונים.

ההשפעה של שינויי האקלים על החיים במזרח הים התיכון כבר כאן. המלחמה בסוריה שגבתה קרוב ל-700 אלף בני אדם עד כה ומיליוני פליטים נבעה מבצורת חמורה וממושכת בסוריה. עד שנת 2010 , תחילת המלחמה, היו בסוריה כ-80% מהתושבים חקלאים. באין התפלה, באין התייחסות למשבר האקלים נוצר מצב בו כל המעיינות התייבשו, החקלאות מתה, מאות אלפים הגירו לערי סוריה בתקווה למצוא עבודה וכשזו לא נמצאה החלו מהומות שסופם ידוע, מלחמת אזרחים, מלחמה הכול בכול עד היום. כל התשתיות במדינה הסורית נהרסו ומי בכלל חושב על התפלת מים או חזרה לחקלאות.

כמו שרשמתי בפתיחה, קצב שינויי האקלים במזרח הים התיכון מטורף ומהיר. שמונה שנים מפרוץ המלחמה שתחילה כתוצאה מבצורת חמורה בסוריה שיצרה משבר מים חמור. מדינות ענק נוספות נכנסות לתוהו ובוהו אקלימי. יש לזכור בלי מים אין חיים. משוואה מפחידה שאף אחד לא חשב שתקרה במהירות כזו.

אתמול דווח על התייבשות כמעט מוחלטת של נהר החידקל בעירק. מקורותיו של נהר החידקל בטורקיה, אורכו 1862 ק"מ מתוכם 400 ק"מ בטורקיה, 44 ק"מ בסוריה ו-1418 ק"מ בעירק. מנתונים אילו ניתן להבין שהתייבשות החידקל פוגעת בעיקר בעירק. על פי מחקרים שונים 98 אחוז ממקורות המים של עירק מצויים בפרת והחידקל. שוב 98 אחוז ! ממקורות המים של עירק מצויים בפרת ובחידקל.

 כתוצאה משינויי האקלים המהירים טורקיה מתייבשת. בעקבות כך בנו הטורקים סכר על מי נהר החידקל. סכר זה יוצר בעיה חמורה מאוד של זרימת מים לסוריה ועירק. הסכר גורם לכך שכמות הזרימה בחידקל ירד ב-40% ביחס למצב ללא הסכר.

הבעיה לא נגמרת בטורקיה. גם באיראן יש מחסור מים חמור מאוד בעקבות עשור של בצורת חמורה. כיום איראן מנסה להסיט את זרם החידקל בצורה כזו שהמים יגיעו אליה. על פי ההערכות מדובר בצמצום הזרימה בחידקל ב-20-30 אחוז בממוצע שנתי דרך שני נהרות סרואן ואלואנט וזאת לאחר העצירה של המים ע"י טורקיה במעלה הנהר שהוריד מלכתחילה כ-40% מהזרימה. סכר הדיראן צפוי להסתיים בשנת 2018 ולהקטין את זרימת המים בנהר סירואן בשיעור מצטבר של 60 אחוזים. הדבר ישפיע בעיקר על עשרות אלפי בני אדם במרכז ובדרום עירק. בנוסף אירן בנתה מנהרה באורך 47 ק"מ שעשויה להסיט את מירב המים דרך המנהרה היישר לאיראן. הדבר יעצור כמעט לחלוטין את הזרימה בחידקל בעירק.

תוסיפו לכך שבצורת חמורה פוגעת בכל האזור והתוצאה קטסטרופלית. אזור עצום של 1418 ק"מ עשוי להתייבש וכל תושביו יאלצו להגר. כיום אוכלוסיית עירק מונה כ-40 מיליון בני אדם. לשם השוואה מספר התושבים בסוריה עמד בסוף 2016 על 18.5 מיליון מתוכם היגרו כ-5-6 מיליון בני אדם. במקרה של עירק במצב זה כמות התושבים שעשויים להגר יוכפל פי 4 ויתווסף למהגרים מסוריה ואפריקה. במחשבה ש-98 אחוז ממקורות המים יתייבשו בעירק תוך מספר שנים בודדות.. לא ב-2100.. מה אז? עוד 35-40 מיליון מהגרים רק ממדינה זו ?

כדאי לזכור, שינויי האקלים במזרח הים התיכון אינם מסתכמים בבצורת, כלומר במחסור במי גשם. גם הטמפרטורה עולה ועמה הכבדה בעומס החום, התאדות מוגברת. שילוב של השניים יוצר ביקוש מוגבר יותר למים ואילו אינם. התוצאה גרעון חמור יותר והאצה של " מנגנון" ההגירה של פליטי האקלים.

המצב אינו מעודד גם במדינות נוספות במזרח התיכון. כפי שראינו בסוריה המצב רק הולך ומחמיר, הסכר שבנו הטורקים פוגעים אף הם במקורות המים הסוריים שגם כך נמצאים במצב קטסטרופלי. בכל מצב לא ניתן ליישב אוכלוסייה מחדש ללא טיפול במשבר המים. טיפול כזה לא קיים ומכאן שההגירה מסוריה של פליטי האקלים רק תלך ותגדל בשנים הקרובות.

גם את ירדן פוקדת בצורת חמורה בשנים האחרונות. עליית הטמפרטורה גורמת לאידוי רב יותר. למדינה נכנסו כמיליון עד מיליון וחצי פליטים סורים שמנצלים את כל משאבי המים הנותרים של המדינה. במצב הזה בו לירדן אין שום אפשרות להתפיל מים והיא מסתמכת אך ורק על מים שמגיעים אליה מהירדן המתייבש ומנחל הירמוך שגם הוא הולך ומתייבש. כמות המים שמעבירה ישראל בזכות הסכם השלום על ירדן זניחה ואינה יכולה להשקות את כל תושביה. יש לזכור בירדן חיים כיום כ-11 מיליון תושבים. ברגע שמחסור במים יגיע לנקודה קריטית, עשוי לקרות תוך עשור יתווספו עוד פליטי אקלים " למאגר" .

עד כה דברנו על מדינות המזרח התיכון " הקטנות" יחסית. אך יש גם במצרים בעיית מים חמורה. כיום עיקר המים במצריים הם אודות לנהר הנילוס. כתוצאה ממיעוט הגשמים באפריקה אתיופיה בונה סכר עצום על מקורות מי הנילוס. מפלס המים גם בנילוס החל לרדת בשנים האחרונות. יש לזכור במצריים חיים כ-100 מיליון תושבים ! כך שבמקרה שאתיופיה תחליט לסגור את מקורות הנילוס התוצאה תהיה הרסנית למצרים. אם לא יהיו מים ל-100 מיליון בני אדם לאן בדיוק ילכו ? מלחמה הרסנית וקשה עם אתיופיה או לחילופין עוד 100 מיליון פליטי אקלים " לאוסף " ? בשני המצבים המזרח התיכון יכנס לסחרור מסוכן מאוד.

ומה על איראן, כווית ומדינות המפרץ?

כפי שראינו בתחילת הכתבה כבר היום יש מחסור מים חמור מאוד באיראן והיא מנצלת את מי תושבי עירק לטובתה. באיראן חיים כיום כ-82 מיליון בני אדם. יש לזכור שמלבד המחסור במים באזורים אילו החלו בשנים האחרונות לפקוד את המפרץ הפרסי גלי חום קיצוניים. בסוף יולי 2015 נמדדו בעיר בנדר מחשאהר לחוף המפרץ הפרסי 46 מעלות צלזיוס עם 90% לחות. מדד חום של 74 מעלות ! באוגוסט 2015 נמדדו 51 מעלות צלזיוס בעיר בצרה בעירק. על פי קצב שינויי האקלים המהירים האזור עשוי להתחמם בקיץ בעוד 2-3 מעלות תוך עשור/ עשור וחצי והמשמעות היא הגעה לערכי טמפרטורה בהם בני האדם אם מים או בלי מים לא יוכלו לשרוד.  ומה אז ? עוד 82 מיליון בני אדם יוגדרו " פליטי אקלים" ?

70 שנים למדינת ישראל

ישראל חגגה השנה 70 שנה להיווסדה, בקום המדינה עוד ייבשו ביצות בהחולה, כיום חושבים להעביר מים מותפלים לצפון הארץ על מנת להציל את הכנרת, מי הירדן, החקלאות והטבע..

תוך 50 שנים מהיום שינויי האקלים עשויים להפוך את כל המזרח התיכון למדבר ענק חם ויבש ללא בני אדם. המקום היחיד עוד שאפשר יהיה לחיות בו יהיה לחופי הים התיכון: טורקיה, לבנון, מערב סוריה, ישראל. כל שאר האזורים צפויים להתחמם ולהתייבש עד כדי כך שהחיים בהם יהפכו בלתי נסבלים. למצב זה אנו עשויים להגיע במהירות יחסית תוך שינויי דמוגרפי עצום בכל העולם באם לא נדע לצמצם ולעצור את פליטת גזי החממה. בתאריך ה-2 ליוני 2018 כמות גזי החממה באטמוספירה עמדה על:

410.66 PPM

בסוף מאי הגענו לערך שיא של 412PPM

קצב עליית גזי החממה השנתי עומד על 2.2PPM

בקצב הנוכחי תוך 6 שנים, בשנת 2024, נגיע לרף 425 PPM

כלומר, תוך 6 שנים נגיע לרף 1.5 מעלות מעל הממוצע ( גלובלי ) כלומר עליה של 3 מעלות בממוצע ביבשה. כלומר שמשנת 2025-2035 נגיע לערכים של 3 מעלות ויותר בממוצע גם בעונת הקיץ. באזור מזרח הים  התיכון, המפרץ הפרסי זה יכול להוות נקודה רגישה מאוד לתחום בו בני האדם יוכלו לשרוד. כבר היום הטמפרטורה מגיעות לערכים של 47-51 מעלות באזורים אילו. עלייה של 2-3 מעלות הינם קריטיים.

תחזית מזג האוויר בערים במפרץ הפרסי להיום: תאריך 4 ביוני 2018

כווית 45-32 , בגדאד 44-32 

אפליקציית מזג אוויר , תחזית מזג האוויר תחזית מזג אויר מזג אויר מכם גשם,מכ"ם גשם תחזית מזג האוויר בישראל.

 

מזג אוויר בישראל

מכם גשם, תחזית מזג אוויר , מצב הים, תחזית גשם, מכם גשם , מזג אוויר . תחזית מזג האוויר 

מזג אוויר 

מצב הים , אוויר מכם , תחזית מכם , מכ"ם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם , מכם גשם

תחזית מזג אוויר מכם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם ,האוויר מכם גשם , האוויר מכ"ם גשם

מזג אוויר  , מכ"ם הגשם , מזג אויר , מכ"ם מזג אוויר, תחזית גשם, מזג אוויר , מזג האוויר  מזג אוויר מכ"ם, מזג האוויר , מזג אוויר , מזג אוויר' תחזית מזג אויר , תחזית מזג האוויר .  מזג אוויר בתל אביב, גשם. . מכם גשם , גשם ,  מזג אוויר  , מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר - מכם , גשם . תחזית מזג אוויר: מזג האוויר 

תחזית גשם -מזג אויר תחזית מזג האוויר מכם גשם  -  גשם

מזג אויר, תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, מזג אוויר -  גשם, תחזית ,מזג אוויר, מזג האוויר, תחזית מזג אוויר ,מזג האוויר,  תחזית מזג אוויר , תחזית מזג אוויר תחזיות ,תחזית מזג אוויר  תחזית מזג האוויר . תחזית מזג אוויר , מכם גשם . מכם מזג אוויר, מכם גשם , מזג אוויר ,מזג אוויר

תחזית גשם, מכ"ם מזג אוויר,  מכם גשם , מכם גשם ,מכ"ם  , מכם גשם- מכ"ם גשם- גשם - מכם גשם -מכ"ם הגשם , מזג אוויר ,מזג אוויר -מכ"ם גשם תחזית מזג אוויר . ,תחזית מזג האוויר - מזג האוויר  ,מזג האוויר : גשם ,

תחזית מזג האוויר · מזג האוויר . מכם גשם ,תחזית גשם, תחזית גשם , מכ"ם גשם 

   הוסף למועדפים קבע כאתר הבית תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות חיפוש מורחב מפת אתר צור קשר   

כל הזכויות שמורות 2024-2002 © אתר מזג האוויר בישראל בע"מ
שודרג ע"י קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים וישובים
האתר מיועד לדפדפן אינטרנט אקספלורר ,פירפוקס וכרום