עמוד הבית תחזית שבועית מצב הים מפלס הכנרת מזג אוויר בחרמון תחזית עולמית מכם גשם English
הפוך לדף הבית מחשבוני מזג אוויר תצפיות גשם    


שת"פ
Start
רוטר
 width=
תחזית מזג אוויר
כמויות גשם
מכ"ם גשם SAT24
מזג אוויר בעולם
תחזית באפליקציה
RSS מזג אוויר
תמונות לווין
מודלים מזג האוויר
מזג אוויר - גשם
שינויי אקלים
מכ"ם גשם
 width=
אקלים
תחזית חודשית
שינויי אקלים בישראל 2009-2024
שירותי מזג אוויר
שירותי מזג אוויר
אקלים - גשם מזג האוויר
גשם שלג
גשם, טמפרטורות
מזג אוויר גשם קיצוני
שלג גשם מזג אוויר
חיזוי שלג - גשם
מכם ברקים - גשם
שלג בירושלים
תפרוסת גשם
נזקי גשם, מזג אוויר
מדידת גשם
אתרי מכ"ם גשם
יוטיוב מזג אוויר
מכ"ם גשם גוגל
 width=
מזג אוויר באתר
מזג האוויר לאתרים

מזג אוויר בישראל
מזג האוויר בירושלים
מזג אוויר מכם גשם
מכ"ם גשם
מכם גשם
מזג אוויר
תחזית גשם
 
תצפיות מזג האוויר בישראל  • אתר החרמון  • בנטל  • צפת
 • ירושלים  • תל אביב  • ראשון לציון
 • באר שבע  • ים המלח  • אילת
מכם גשם
תחזית 12 יום
מזג אוויר  • אתר החרמון  • צפת  • כרמיאל  • נהריה  • חיפה  • טבריה
מזג אוויר  • ירושלים  • נתניה  • תל אביב  • מודיעין
מזג אוויר  • באר שבע  • מצפה רמון  • ים המלח  • אילת
שינויים אקלימיים ב"יום שאחרי מחר"
01/12/2020 19:28:44
שינויים אקלימיים ב"יום שאחרי מחר"

סיכום הרצאתו בתיאטרון גבעתיים בתאריך 12.7.2004 
(נערך ונרשם ע"י אודי פולק, ואושר ע"י ד"ר ברוך זיו)

מדוע עלינו לצפות לשינויים אקלימיים?

ב- 100 השנים האחרונות ניכרת ונמדדת עלייה משמעותית בגז החממה 2CO, בעיקר עקב שריפת הדלקים המרובה וכריתת היערות הנרחבת-שתי פעולות המאפיינות את הקדמה הטכנולוגית בתקופה זו. עבודת מחקר מעמיקה ומורכבת מצאה, שבימינו אנחנו נמצאים בתקופה החמה ביותר מזה כ- 2000 שנה!!! מסקנת החוקרים היא, שככל הנראה, מקור ההתחממות קשור לעלייה בריכוז ה- 2CO, וכל זה מעשה ידי אדם...

הסבר לתופעה: גזי החממה (כגון 2CO) הנמצאים באטמוספרה, ולוכדים את הקרינה האינפרא אדומה הנפלטת מפני כדור הארץ. ככל שיש יותר גזי חממה, כך יותר קרינה מפני כדור הארץ נלכדת באטמוספרה, ומכאן נוצרת התחממות רבה יותר. ב- 100 השנים האחרונות התרבה במידה נכרת השימוש בדלקים תעשייתיים, ששרפתם פולטת כמות רבה של 2CO לאטמו´. מנגד, שטחי היערות הולכים ומצטמצמים עקב כריתה מרובה (כמו למשל דילול יערות הגשם במרכז אמריקה), מה שמצמצם את יכולת העצים והצמחייה לטהר את הגז הרעיל, ולהמירו בחמצן נקי.

איזה גורמים יכולים להשפיע על מגמת ההתחממות?
ריבוי אדי המים: ההתחממות הגלובאלית מגבירה את האידוי. עקב כך נוצרת עליה בכמות אדי המים באטמו´, המתווספים לגזי החממה. ריבוי זה מגביר את לכידת הקרינה הנפלטת מפני כדור הארץ, ומכאן נוצרת עוד התחממות...
המסת הקרח בקטבים וביבשה: ההתחממות גורמת להמסה מוגברת של שטחי שלג וקרחונים, מה שגורם לאותם שטחים להפוך מלבנים ובוהקים לכהים יותר. קרינת השמש נקלטת יותר על פני משטחים כהים, וכתוצאה מכך הופכת לחום, וההתחממות גוברת...
ריבוי העננות: עם ההתחממות והתגברות האידוי נוצרים יותר עננים, המכסים שטחים נרחבים יותר על פני כדור הארץ. כתוצאה מכך, קרני השמש פוגעות בפסגות הבוהקות של העננים ומוחזרות בכמות רבה יותר לחלל, ופחות קרני שמש חודרות לפני כדור הארץ. עובדה זו גורמת להתקררות רבה יותר באותם אזורים...

מה חוזים המודלים ארוכי הטווח?

כל המודלים חוזים עד שנת 2100 התחממות גלובאלית ממוצעת בין 1.5 ל- 3 מעלות צלזיוס ביחס לממוצע היום. חיזוי זה יוצא מנקודת הנחה, שמשטר האקלים לא ישתנה באופן קיצוני בתקופה זו (למשל: מיקומים אופייניים של מערכות גשם וסופות חזקות).
הערה לעניין זה: אמינותם של המודלים השונים עדיין נמוכה, בעיקר משום שהמדענים המפתחים את המודלים אינם מצליחים לשחזר את אקלים העבר, משום שאינם יודעים בוודאות מספקת אלמנטים כמו, תפרוסת עננים, תפרוסת והרכב האבק באטמו´ וכדו´, שהינם אלמנטים חשובים במערכת האקלימית.

לאיזה שינויים נוספים מצפים המדענים, ומדוע?

הקצנה בעוצמת התופעות המטאורולוגיות, עקה התגברות האנרגיה. הדבר יבוא בעיקר לידי ביטוי בהקצנה בעוצמת הסערות הגדולות (הוריקנים וכיו"ב).
עליה בכמות המשקעים, עקב הכמות הרבה יותר של אדי המים באוויר.
עליית פני הים, בעיקר עקב הפשרת קרחוני היבשה, ועקב התפשטות מי האוקיינוסים המתחממים.
שינויים בתפרוסת הטמפרטורה והמשקעים על פני כדור הארץ.
החרפה באי החום העירוני, בעיקר עקב ריבוי השימוש במזגנים באזורים המיושבים, והשימוש הניכר במנועים ובמתקנים פולטי חום וזיהום בתחבורה ובתעשייה.
עיקר ההתחממות בחורף תורגש בקטבים.
באזורנו ובאזור הים התיכון צפויה ירידה בכמות המשקעים, לעומת העלייה הצפויה בשאר האזורים. הסיבה לכך נעוצה בהתרחבותם של תאי Hadley ועקב כך "דחיפת" הרצועה הסוב- טרופית צפונה. (המרכיב הרלבנטי בתאי Hadley הינם גושי האוויר הנדחפים צפונה ודרומה מקו המשווה עקב עליית האוויר החזקה שם. ככל שההתחממות תגבר, תגבר יחד איתה עליית האוויר מעל קו המשווה, העננות מורידת המשקעים תתרבה, ואותם גושי אוויר יתרחבו וינועו צפונה ודרומה. א.פ.)

מה כבר קורה?

סיכום ההתרחשויות ב- 50 השנים האחרונות, כפי שנצפו, נמדדו ונחקרו ע"י המדענים.בכל העולם:

העולם מתחמם.
שינוי בכמויות המשקעים, אולם אין עדיין אין מגמה ברורה.
פני הים עלו ב- 20 ס"מ ב- 100השנים האחרונות.
יש עלייה במספר הסופות החמורות באוקיאנוס האטלנטי.
אי החום העירוני מתעצם ומתרחב.
באגן הים התיכון ובאזורנו:
הקיץ בים התיכון התחמם בחמישים השנים האחרונות בקצב של - 3 מעלות צלזיוס ב- 100 שנה.
מגמה של הפחתה בכמות המשקעים באזור הים התיכון יחד עם הקצנה בעוצמתם, התוצאה: פחות גשם, אך יותר חזק.
שעור ההתחממות פחותה מהממוצע העולמי בחורף.
הפחתה בכמויות המשקעים .
בארץ:
הקיץ חם יותר, והחורף קר יותר.
ישנה מגמה של התעמקות אפיק רום קבוע באזורנו, בעיקר בחורף.
הפרש טמפ´ המינימום והמקסימום היומיות מצטמצם, ככל הנראה עקב ה"שמיכה" שיוצר זיהום האוויר, המונעת אובדן חום בעיקר בשעות הלילה. (זה אולי מסביר גם את ההפחתה בכמות לילות הקרה? א.פ.)
הגשם היורד מעל הרי המרכז הפך לגשם בעל טיפות קטנות מדי. ההסבר לכך טמון בספיחת חלקיקי זיהום האוויר לתוך העננים בעוברם מעל מישור החוף בדרכם מזרחה. החלקיקים, שמקורם בזיהום האוויר, משבשים את פעולתם של גרעיני ההתעבות, ובכך מפחיתים אם הסיכוי להיווצרות טיפות גדולות ומשמעותיות.

ממה מזהירים המדענים? או: להלן סיכום נבואות הזעם...

עלייה קטלנית במי הים והצפת ערי החוף...
היווצרות סופות קטלניות גם באזורים שאינם מורגלים להן, והיווצרות נחשולי מים אדירים שישטפו כל מה שנקרה בדרכם...
מעבר חד לעידן קרח קטלני, העשוי להתרחש בתוך עונה או שתיים...
 
כיצד מפריכים המדענים את נבואות הזעם הנ"ל? או: אפשר להירגע...
העלייה הצפויה בכמות המשקעים תתבטא באזורי הקטבים בירידת שלג רב, שיביא להצטברות כמות עצומה של קרח חדש עליהם. קרח זה יבלום את עליית פני הים. הצפי ה"שפוי" יותר מדבר על עלייה של מקסימום 1 מטר ב- 100 השנים הקרובות.
רוב האסונות האפוקליפטיים אינם ריאליים. הסופות החמורות, כמו ההוריקנים, אכן יתגברו, אולם מיקומן על פני הגלובוס לא ישתנה במידה ניכרת. אין סיכוי להיווצרותן באזורים בהם הן אינן נוצרות היום, כמו למשל במרכז ארה"ב. כמו כן, נחשולי המים האדירים עליהם מדברים חוזי השחורות מקורם בתופעות גיאולוגיות (ע"ע "גל צונאמי", הנוצר לאחר רעידת אדמה בים), ואינם קשורים לתופעות מטאורולוגיות.
צניחה דרמטית של הטמפ´ לא תיתכן, והיא עשויה להסתכם בלא יותר ממינוס חמש מעלות מתחת לממוצע היום. גם זה, אם יתרחש, יקרה לאורך זמן, ולא באופן מיידי.

מה בכל זאת עלול להביא ל"עידן קרח" בתוך פרק זמן קצר יחסית?

המדענים עוקבים בדאגה מסוימת אחר זרם הגולף, המסיע מים חמים ממרכז האוקיאנוס האטלנטי אל סמוך לחופי מערב וצפון אירופה, וגורם שם לעליית טמפ´ פני הים ב- 10 מ"צ בממוצע מעל הטמפ´ האופיינית לקווי רוחב אילו. זרם זה הינו חלק מזרמים תת-קרקעיים הסובבים בכל האוקיאנוסים, אשר מסיעים מים חמים וקרים שמשפיעים על טמפ´ מי הים ועל האקלים.
היום, בזכות זרם הגולף, מזג האוויר האופייני ליבשת אירופה כולה מתון בהרבה מהיבשת המקבילה מעבר לאוקיאנוס, קרי אמריקה. כך למשל, הטמפ´ בחורף לאורך חופי נורבגיה כמעט ואינה יורדת מתחת לאפס, בעוד ש"ממול" נמצאות גרינלנד וקנדה, הסובלות מחורף קשה עם טמפ´ נמוכות המיוחד.
עקב ההתחממות והמסת הקרחונים בגרינלנד, זורמת כמות גדולה של מים מתוקים לאוקיאנוס האטלנטי. מים אילו, שהינם קלים מהמים המלוחים, צפים בשכבות הגבוהות של הים, ועלולים עם התרבותם למנוע ממימיו החמימים של זרם הגולף לעלות לפני הים ולחמם את מערב וצפון אירופה. שינוי זה עשוי להתרחש תוך מספר שנים, ובמקרה כזה אכן יבשת אירופה עלולה להפוך ליבשת קפואה, כדוגמת קנדה, הנמצאת באותם קווי רוחב.
נכון להיום, טרם נצפו שינויים בטמפ´ מי הים סמוך לחופי אירופה, אולם שינוי כזה, כאמור, עלול להפתיע די מהר...
הערה לעניין זה: אם יתרחש השינוי המתואר, ואירופה תהיה מכוסה בקרח רוב ימות השנה, קרני השמש הפוגעות בשטחה יוחזרו ביתר שאת לאטמו´ עקב הבוהק הרב (כמו שקורה בקטבים, למשל), וכדור הארץ יתקרר יותר...

אז מה אפשר לעשות?

למדענים אין כל ספק, כפי שהוזכר בתחילת ההרצאה, שלאדם יש יד בשינויים המשמעותיים הצפויים, שכבר כעת ניכרים וניתנים למדידה. על כן, על האנושות להתגייס ולנקוט במספר צעדים, חלקם לא פשוטים, כדי לצמצם את ההשפעה ההרסנית שלה על האקלים, ולהפחית את הנזקים הצפויים.
התגייסות ברוח זו נעשתה כבר לפני מספר שנים, בעת שהמדענים הוכיחו את הקשר בין השימוש באירוסולים שונים ובין הגדלת החור באוזון סמוך לקוטב הדרומי. (האוזון הינו גז המסנן את הקרינה האולטרה-סגולית של השמש. החור שנוצר הגביר במידה ניכרת את הקרינה האולטרה-סגולית, והחלו להיווצר נזקים קשים לצומח ולחי). לאחרונה צומצם השימוש באירוסולים מזיקים אילו, כמו למשל החלפת הגז במזגנים לגז ידידותי לסביבה, ושינוי שיטת הלחץ במיכלי הספריי כדאודורנטים וכדו´. שינויים אילו החלו כבר לתת את אותותיהם בשכבת גז האוזון, וממדי החור התייצבו לעת עתה. המדענים צופים, שחור זה יתחיל להצטמצם, אם האנושות תמשיך להקפיד על אותם כללים.
 
גם את ממדי השינויים האקלימיים שנמנו בהרצאה ניתן למזער, אם האנושות תתגייס כאיש אחד, ותנסה לבצע את הפעולות הבאות:
פיתוח מקורות אנרגיה חילופיים, שאינם פולטים כמויות גדולות של 2CO. (לעניין זה, יש חשד שאילי הנפט מטרפדים פיתוח של מקורות כאילו, כדי למנוע פגיעה ברווחיהם. פיתוח כזה, אם כן, יקבל תאוצה רק לאחר שמקורות הנפט יתדלדלו...)
צמצום זיהום האוויר בכל דרך אפשרית.
"תנו לעצים לחיות"- החזרת המאזן האטמוספרי בין חמצן ל- 2CO ע"י הפסקת כריתת היערות, ושתילת עצים וצמחייה חדשים (זנים שאינם זוללי מים, כמובן...)
שכלול המודלים האקלימיים, שיסייעו יותר בצפיית המגמה ובהערכות לשינויים.
שכלול אמצעי מיזוג האוויר והחימום בבניה החדשה, תוך צמצום ניכר בשימוש באמצעים המקובלים היום, ופיתוח אמצעי אוורור וחימום חלופיים ע"י "בנייה אקלימית", "אדריכלות אקולוגית" וכדו´.
פיתוח מקורות מים חלופיים, ומעבר לחקלאות חסכונית.
טיפול במתקני חוף רגישים ובאוכלוסיות השוכנות לאורך החופים, העלולים להיפגע מעליית פני הים.
 
מקרא לסיכום זה: 
טמפ´ = טמפרטורה
אטמו´ = אטמוספרה
מ"צ = מעלות צלזיוס
 
מזג אוויר בישראל תחזית מזג אויר . מזג אוויר ,גשם, תחזית מזג האוויר בישראל.
 
weather
מזג האוויר,מזג האויר,תחזית,תחזית מזג אויר,תחזית מזג אוויר מכם גשם
 
תגיות: תחזית מזג האוויר, מזג אויר,מזג אוויר, מזג האוויר,תחזית,תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר,מזג אוויר,מזג האוויר,תחזית, מכ"ם גשם,  מזג אויר,תחזית מזג האוויר בישראל.
 israelweather.co.il 

 

מזג אוויר בישראל

מכם גשם, תחזית מזג אוויר , מצב הים, תחזית גשם, מכם גשם , מזג אוויר . תחזית מזג האוויר 

מזג אוויר 

מצב הים , אוויר מכם , תחזית מכם , מכ"ם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם , מכם גשם

תחזית מזג אוויר מכם גשם , מזג אוויר מכ"ם גשם ,האוויר מכם גשם , האוויר מכ"ם גשם

מזג אוויר  , מכ"ם הגשם , מזג אויר , מכ"ם מזג אוויר, תחזית גשם, מזג אוויר , מזג האוויר  מזג אוויר מכ"ם, מזג האוויר , מזג אוויר , מזג אוויר' תחזית מזג אויר , תחזית מזג האוויר .  מזג אוויר בתל אביב, גשם. . מכם גשם , גשם ,  מזג אוויר  , מזג האוויר, תחזית מזג אויר, מזג אוויר - מכם , גשם . תחזית מזג אוויר: מזג האוויר 

תחזית גשם -מזג אויר תחזית מזג האוויר מכם גשם  -  גשם

מזג אויר, תחזית מזג אוויר, תחזית מזג האוויר, מזג אוויר -  גשם, תחזית ,מזג אוויר, מזג האוויר, תחזית מזג אוויר ,מזג האוויר,  תחזית מזג אוויר , תחזית מזג אוויר תחזיות ,תחזית מזג אוויר  תחזית מזג האוויר . תחזית מזג אוויר , מכם גשם . מכם מזג אוויר, מכם גשם , מזג אוויר ,מזג אוויר

תחזית גשם, מכ"ם מזג אוויר,  מכם גשם , מכם גשם ,מכ"ם  , מכם גשם- מכ"ם גשם- גשם - מכם גשם -מכ"ם הגשם , מזג אוויר ,מזג אוויר -מכ"ם גשם תחזית מזג אוויר . ,תחזית מזג האוויר - מזג האוויר  ,מזג האוויר : גשם ,

תחזית מזג האוויר · מזג האוויר . מכם גשם ,תחזית גשם, תחזית גשם , מכ"ם גשם 

   הוסף למועדפים קבע כאתר הבית תנאי שימוש באתר מדיניות פרטיות חיפוש מורחב מפת אתר צור קשר   

כל הזכויות שמורות 2024-2002 © אתר מזג האוויר בישראל בע"מ
שודרג ע"י קהילהנט רשת חברתית תפעולית לארגונים וישובים
האתר מיועד לדפדפן אינטרנט אקספלורר ,פירפוקס וכרום